Romans

Analiza i interpretacja wiersza Bolesława Leśmiana „Romans”. Poznaj informacje o epoce międzywojnia i biografię poety w Wikipedii.

tekst interpretacja
Romans śpiewam, bo śpiewam! Bo jestem śpiewakiem!
Ona była żebraczką, a on żebrakiem.
Jest to wiersz miłosny. Na początku ujawnia się podmiot liryczny występujący w 1 os. l. pojedynczej i określa siebie mianem śpiewaka – poety. Opowiada historię pary żebraków. Dzieło rozpoczyna się jak poemat znany w romantyzmie.

Zakochani

To było wielkie uczucie. Spotkali się przez przypadek „na rogu ulicy”, a potem chodzili ze sobą, spacerowali. Z ich twarzy nie schodził uśmiech i cały świat widział, że kochają się.

Parę zakochanych widzimy na stopniach kościoła. Jedzą chleb i całują się: raz pocałunek, raz kęs chleba. Wydają się bardzo szczęśliwi i tacy są w istocie.

Dwa głody – to symbole dwóch ludzkich potrzeb, miłości i jedzenia. Pierwszy należy do sfery duchowej, drugi fizycznej, oba zaspokajają „ludzki głód” – potrzebę. Każdy pragnie bliskości i życzliwości ludzkiej, życiowego partnera lub partnerki. Wszyscy też żyjemy dzięki kaloriom zjadanym w pokarmach.

Poeta ujawnia się po raz drugi na zakończenie dzieła, ale wyraża się w 3 os. l. pojedynczej, jakby patrzył na siebie z boku. Żali się. Brakuje mu do szczęścia miłości i chleba. Zazdrości tej parze żebraków? Być może jego szczęście jeszcze nie nadeszło…

Pokochali się nagle na rogu ulicy
I nie było uboższej w mieście tajemnicy…
Nastała noc majowa, gwiaździście wesoła,
Siedli – ramię z ramieniem – na stopniach kościoła.
Ona mu podawała z wyrazem skupienia
To usta do pieszczoty, to – chleb do gryzienia.
I tak śniąc, przegryzali pod majowym niebem
Na przemian chleb – pieszczotą, a pieszczotę – chlebem
Dwa głody sycili pod opieką wiosny:
Jeden głód – ten żebraczy, a drugi – miłosny.
Poeta, co ich widział, zgadł, jak żyć trzeba?
Ma dwa głody, lecz brak mu – dziewczyny i chleba.

Zadania do wykonania

Interpretacja

Dzięki poezji uczymy się nazywać świat, wzbogacając słownictwo i wrażliwość. Wyobraź sobie, że jesteś autorem tego wiersza i chcesz wyjaśnić kilka ważnych spraw. To będzie Twoje osobiste odczytanie ukrytych w tekście sensów.

  1. Używając pięciu zdań pojedynczych (z orzeczeniem czasownikowym) lub więcej, wyjaśnij: jaką ważną wiedzą chcesz się podzielić?
  2. Nazwij przedstawione doświadczenia, emocje i oceń czy mają pozytywny wpływ na człowieka?
  3. Które ze zdań, wersów (możesz zacytować) uważasz za najważniejsze i dlaczego?
  4. Napisz zdanie będące głównym przesłaniem całego wiersza. Przekształć je na slogan czy życiową maksymę, którą chętnie zapiszesz w swoim pamiętniku.
  5. Oceń, czy wiersz może się podobać? Uzasadnij stanowisko.
  6. Zobrazuj graficznie główną myśl za pomocą pracy plastycznej lub multimedialnej.
Budowa i gramatyka

Do czasów pojawienia się wiersza wolnego, utwory liryczne miały budowę regularną, rytmikę i rymy jak współczesne piosenki pop, rap, reggae i in. Nic w tym dziwnego, poezja pochodzi od pieśni i śpiewania.

  1. Określ gatunek liryki i wiersza.
  2. Zbadaj nastrój kolejnych części i całego dzieła.
  3. Wypisz pierwszy, trzeci, piąty wyraz z wiersza i określ, jakie to części mowy?
  4. Wypisz z wiersza pięć kolejnych orzeczeń czasownikowych i/lub złożonych. Z każdym ułóż po jednym zdaniu.

Budowa wiersza

To wiersz sylabiczny zapisany w 7 strofach dwuwersowych po 13 sylab w wersie (z nielicznymi wyjątkami).

Środki stylistyczne

  • epitety – noc majowa, usta do pieszczoty, chleb do gryzienia, miłosny głód;
  • metafory – „Pokochali się nagle na rogu ulicy”, „podawała… usta do pieszczoty”, „przegryzali… na przemian chleb – pieszczotą”, „pod opieką wiosny”, „Ma dwa głody”.

Każdy potrzebuje miłości.

Życiowe inspiracje

Romans to rzeczownik kojarzony w literaturze z utworami średniowiecznymi i całą epoką romantyczną. Potocznie mówiąc jest to związek dwóch osób nie będących w stałym związku małżeńskim. Jeśli zatem chłopak chodzi z dziewczyną za rękę, to oznacza – na przykładzie wiersza Leśmiana – że właśnie mają romans. Współcześnie jednak pojęcie romansu uzyskało pejoratywne znaczenie. Mówi się o romansie wówczas, gdy ma się na myśli związek zakazany, na przykład podczas zdrady małżeńskiej lub w odniesieniu do przelotnej i nic nie znaczącej miłości np. wakacyjnej.

Mieć romans – to także potocznie związek frazeologiczny oznaczający jakiś interes do kogoś, ktoś chce coś załatwić u innej osoby czy instytucji poprzez drugą osobę. Na przykład: „Mam do ciebie romans, pożycz mi zeszyt z matematyki”. Określenie „burzliwy romans” ma znaczenie bardzo czytelne, dotyczy związku, w którym działo się o wiele za dużo niż powinno…

Tak między nami: romans dotyczy miłości, wielkiego uczucia, o które należy się starać, o nie walczyć i pielęgnować przez całe życie.

Człowiek żyje wyłącznie dla miłości.

Czy wiersz Ci się podoba?
[ Razem: 0 Średnia: 0 ]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *