Pan i pies

Analiza i interpretacja wiersza Ignacego Krasickiego „Pan i pies”. Poznaj informacje o epoce oświecenia i biografię poety w Wikipedii.

tekst interpretacja
Pies szczekał na złodzieja, całą noc się trudził;
Obili go nazajutrz, że pana obudził.
Spał smaczne drugiej nocy, złodzieja nie czekał;
Ten dom okradł; psa obili za to, że nie szczekał.
W bajce Krasickiego pisanej wierszem pan miał psa, który pilnował domu. Gdy nocą dostrzegł/wyczuł złodzieja, zaczął szczekać. Chciał zaalarmować służbę i gospodarza. Nikt jednak nie zareagował. Następnego dnia obito psa, gdyż zbudził pana i ten się nie wyspał.

Z kolei następnej nocy znów wyczuł złodzieja i nie szczekał, ponieważ zbito go za szczekanie. Zrozumiał wówczas, że ma nie szczekać. Niestety, złodziej okradł dom i winowajcą został pies. Znowu psa pobito.

Zadania do wykonania

Interpretacja

Dzięki poezji uczymy się nazywać świat, wzbogacając słownictwo i wrażliwość. Wyobraź sobie, że jesteś autorem tego wiersza i chcesz wyjaśnić kilka ważnych spraw. To będzie Twoje osobiste odczytanie ukrytych w tekście sensów.

  1. Używając pięciu zdań pojedynczych (z orzeczeniem czasownikowym) lub więcej, wyjaśnij: jaką ważną wiedzą chcesz się podzielić?
  2. Nazwij przedstawione doświadczenia, emocje i oceń czy mają pozytywny wpływ na człowieka?
  3. Które ze zdań, wersów (możesz zacytować) uważasz za najważniejsze i dlaczego?
  4. Napisz zdanie będące głównym przesłaniem całego wiersza. Przekształć je na slogan czy życiową maksymę, którą chętnie zapiszesz w swoim pamiętniku.
  5. Oceń, czy wiersz może się podobać? Uzasadnij stanowisko.
  6. Zobrazuj graficznie główną myśl za pomocą pracy plastycznej lub multimedialnej.
Budowa i gramatyka

Do czasów pojawienia się wiersza wolnego, utwory liryczne miały budowę regularną, rytmikę i rymy jak współczesne piosenki pop, rap, reggae i in. Nic w tym dziwnego, poezja pochodzi od pieśni i śpiewania.

  1. Określ gatunek liryki i wiersza.
  2. Zbadaj nastrój kolejnych części i całego dzieła.
  3. Wypisz pierwszy, trzeci, piąty wyraz z wiersza i określ, jakie to części mowy?
  4. Wypisz z wiersza pięć kolejnych orzeczeń czasownikowych i/lub złożonych. Z każdym ułóż po jednym zdaniu.

Budowa wiersza

Wiersz składa się z 4 wersów, jest regularny, napisany 13-zgłoskowcem z rymami żeńskimi sąsiednimi.

Przyjaciele zwierząt moimi przyjaciółmi!!!

Życiowe inspiracje

Psy są kochane

Polskie przysłowie mówi: „Jeśli ktoś chce psa zbić, to zawsze kij znajdzie”. Oznacza to podobnie jak bajka Krasickiego, że czego pies by nie zrobił i jak by nie postąpił, to i tak pan go pobije. Są ludzie i bestie znęcające się na zwierzętach, „ludzie i taborety”. Frustracje, czyli niepowodzenia i nerwy wielu potrafi wyładowywać na zwierzętach, ale nie tylko. Silniejsi fizycznie ludzie potrafią górować nad słabszymi, doskonale to widać podczas przerw w szkole…

Był też kiedyś taki okres w państwie polskim, gdy władza mówiła: „Nie ma ludzi bez winy. Dajcie mi człowieka, a ja mu znajdę paragraf”. Oznaczało to, że nie było wolno przeciwstawiać się rządzącym i głosić swoich poglądów. Jeśli aparat władzy chciał człowieka ukarać, to zrobił to tak czy inaczej. Prawo było tylko maską.

Strzeż się ludzi, którzy cię niesprawiedliwie osądzają i lekceważą – „omijaj ich wielkim łukiem”.

Czy wiersz Ci się podoba?
[ Razem: 0 Średnia: 0 ]

Jeden komentarz

Skomentuj loki Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *