Mamy mamę

Analiza i interpretacja wiersza Joanny Kulmowej „Mamy mamę”. Poznaj informacje o współczesności i biografię poety w Wikipedii.

tekst interpretacja
Najlepsze u mamy
jest to,
że ją mamy.
Mamy ją swoją nie cudzą.
Nie inną.
Zawsze tę samą.
I żeby nie wiem co się stało, mama zostanie mamą.
Tylko jedna mama na zmartwienia.
Tylko jedna na dwójkę z polskiego.
Tylko jedna od bójki z najlepszym kolegą.
Jedna od bólu zęba
i od przeziębienia.
Nie na sprzedaż.
Nie do zamiany.
Nasza
wszędzie i przez cały czas.
Więc najlepsze u mamy jest to,
że ją mamy
i że mama ma właśnie nas.
„Mamy mamę” – to dwa wyrazy: czasownik i rzeczownik bardzo do siebie podobne (rdzeń: mam). Użycie ich w tytule i w treści dzieła daje poczucie udziału w grze językowej. Poetka mogła zatytułować wiersz np. „Mamy mamy” i skutek byłby taki sam.

Podmiot liryczny występuje w liczbie mnogiej, wypowiadając się niejako w imieniu wszystkich dzieci. Adresatem jest każdy, kto ma mamę, więc nie tylko dzieci ale też dorośli.

Wiersz przypomina budową barokowe dzieło z konceptem a polega na wyliczeniu zalet posiadania mamy. Dobrze więc, że

  1. mamy mamę swoją a nie cudzą;
  2. zawsze tę samą, która się nie zmienia – chodzi z pewnością o miłość i tolerancję dla dzieci: „żeby nie wiem co się stało, mama zostanie mamą”;
  3. pomaga nam w czasie zmartwień;
  4. pociesza, gdy dostajemy złe oceny z j. polskiego – i pewnie nie tylko;
  5. pomaga podczas bójek z najlepszym kolegą;
  6. leczy ból zęba;
  7. opiekuje się podczas chorób;
  8. jest bezcenna: „Nie na sprzedaż”;
  9. nie można jej z nikim zamienić: „Nie do zmiany”;
  10. jest tylko nasza: „Nasza” – mamy ją od zawsze i z nikim się nią nie dzielimy; jest z nami „wszędzie i cały czas” – możemy zawsze na nią liczyć.

Wiersz kończy dowcipna konstatacja, że „najlepsze u mamy jest to,/ że ją mamy/ i że mama ma właśnie nas”. Podmiot liryczny jakby zapomina, iż chwilę wcześniej wymieniał zalety tego, że mamy mamę. Wszystkie mieszczą się w radosnym wniosku typu: „cieszę się, że mam mamę”. Aby podkreślić rangę mam w naszym życiu, podmiot chwali sytuację, mówiąc niejako za mamy kolejną ich cechę: „mama ma właśnie nas”. Dowcip tego stwierdzenia polega na tym, że to raczej mamy powinny wyrazić tę opinię. Jest tu mała i niewinna przesada typowa dla dziecka, które wierzy w to, że skoro ono się cieszy, to mama też powinna.

Matka to osoba, na którą dzieci zawsze mogą liczyć. Wiersz jest wyrazem wdzięczności spotykanym w charakterystycznych gatunkowo pieśniach nazywanych peanami.

Najlepsze u mamy
jest to,
że ją mamy.

Zadania do wykonania

Interpretacja

Dzięki poezji uczymy się nazywać świat, wzbogacając słownictwo i wrażliwość. Wyobraź sobie, że jesteś autorem tego wiersza i chcesz wyjaśnić kilka ważnych spraw. To będzie Twoje osobiste odczytanie ukrytych w tekście sensów.

  1. Używając pięciu zdań pojedynczych (z orzeczeniem czasownikowym) lub więcej, wyjaśnij: jaką ważną wiedzą chcesz się podzielić?
  2. Nazwij przedstawione doświadczenia, emocje i oceń czy mają pozytywny wpływ na człowieka?
  3. Które ze zdań, wersów (możesz zacytować) uważasz za najważniejsze i dlaczego?
  4. Napisz zdanie będące głównym przesłaniem całego wiersza. Przekształć je na slogan czy życiową maksymę, którą chętnie zapiszesz w swoim pamiętniku.
  5. Oceń, czy wiersz może się podobać? Uzasadnij stanowisko.
  6. Zobrazuj graficznie główną myśl za pomocą pracy plastycznej lub multimedialnej.
Budowa i gramatyka

Do czasów pojawienia się wiersza wolnego, utwory liryczne miały budowę regularną, rytmikę i rymy jak współczesne piosenki pop, rap, reggae i in. Nic w tym dziwnego, poezja pochodzi od pieśni i śpiewania.

  1. Określ gatunek liryki i wiersza.
  2. Zbadaj nastrój kolejnych części i całego dzieła.
  3. Wypisz pierwszy, trzeci, piąty wyraz z wiersza i określ, jakie to części mowy?
  4. Wypisz z wiersza pięć kolejnych orzeczeń czasownikowych i/lub złożonych. Z każdym ułóż po jednym zdaniu.

Budowa wiersza

To wiersz wolny, pean na cześć matek. Został skonstruowany na wzór barokowych wierszy wyliczających cechy ukochanej, ważnej postaci w życiu podmiotu lirycznego.

Środki stylistyczne

Cechą wiersza jest wyliczenie zalet matek i sytuacji, w których pomagają w życiu swoim dzieciom – zob. tabela.

Do przemyślenia

Jeśli zbliża się „Dzień Matki” – w Polsce 26. maja – zamiast kwiatków lub na bileciku w załączeniu do nich, można dać mamie ten sympatyczny wiersz.

mamy mamę
Kwiaty dla wszystkich mam od dzieci. (foto: art-madam.pl/)

Życiowe inspiracje

Piękne są życzenia składane mamom w ich dniu. Pamiętaj jednak, że miłość i szacunek należy okazywać rodzicom każdego dnia. Dlaczego? Bo to jedyne osoby kochające nas całe życie zupełnie bezinteresownie. Dobrze nam życzą i nigdy nie zawodzą.

Jak okazywać szacunek rodzicom? Nie są potrzebne kwiaty, ale empatia, zrozumienie, że mama i tata to nie są służący, którzy mają nam pomagać i we wszystkim wyręczać: „podsuwać na tacy najlepsze kąski”. Często zdarza się, iż na nich wylewamy najgorsze swoje frustracje i obwiniamy o zło całego świata, bo są mili i uprzejmi, kochają nas i „zawodowo” wszystko nam wybaczają…

Jeśli naprawdę kochasz swoją mamę i tatę, zacznij od dotrzymywania obietnic typu „nie będę ich okłamywać”: odnośnie frekwencji w szkole i ocen, zaangażowania w naukę, a także w domowe obowiązki. I nie obiecuj mamie, że się zmienisz, poprawisz – po prostu to zrób.

Rodziców najbardziej cieszy to, gdy ich dzieci przyjmują do serca ich naukę i rady.

Czy wiersz Ci się podoba?
[ Razem: 1 Średnia: 5 ]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *