Okulary

Analiza i interpretacja wiersza Juliana Tuwima „Okulary”. Poznaj informacje o międzywojniu i biografię poety w Wikipedii.

lp. tekst interpretacja
1 Biega, krzyczy pan Hilary:
Gdzie są moje okulary?
Bohaterem wiersza jest pan o imieniu Hilary. Pochodzi ono z języka greckiego – laris i oznacza łagodny, pogodny, wesoły. Cechy te nie potwierdzają się, gdyż w pierwszej strofie pan Hilary biega i krzyczy, zatem nie wydaje się łagodny. Dowiadujemy się jednak, dlaczego nagle panikuje i biega, szuka okularów. W kolejnych  strofach dowiadujemy się, gdzie ich szuka:

  1. W spodniach; (strofa 2)
  2. W surducie – marynarce; (2)
  3. W prawym bucie; (2)
  4. W lewym bucie; (2)
  5. W szafach; (3)
  6. W szlafroku; (3)
  7. Posądza o kradzież złodzieja; (4)
  8. Pod kanapą; (5)
  9. Na kanapie; (5)
  10. Wszędzie – już zaczyna sapać.
  11. W piecu; (6)
  12. W kominie; (6)
  13. W mysiej dziurze; (6)
  14. W pianinie; (6)
  15. Chce zerwać podłogę; (7)
  16. Chce wezwać policję; (7)

Nagle jednak zerknął do lusterka i okazało się, że ma okulary na nosie.

2 Szuka w spodniach i w surducie,
W prawym bucie, w lewym bucie.
3 Wszystko w szafach poprzewracał,
Maca szlafrok, palto maca.
4 „Skandal” krzyczy – nie do wiary!
Ktoś mi ukradł okulary!?
5 Pod kanapą, na kanapie,
Wszędzie szuka, parska, sapie!
6 Szpera w piecu i w kominie,
W mysiej dziurze i w pianinie.
7 Już podłogę chce odrywać,
Już policję zaczął wzywać.
8 Nagle  –  zerknął do lusterka?
Nie chce wierzyć? Znowu zerka.
9 Znalazł! Są! Okazało się,
Że je ma na własnym nosie.

Historia kończy się szczęśliwie, zguba została odnaleziona.

Zadania do wykonania

Interpretacja

Dzięki poezji uczymy się nazywać świat, wzbogacając słownictwo i wrażliwość. Wyobraź sobie, że jesteś autorem tego wiersza i chcesz wyjaśnić kilka ważnych spraw. To będzie Twoje osobiste odczytanie ukrytych w tekście sensów.

  1. Używając pięciu zdań pojedynczych (z orzeczeniem czasownikowym) lub więcej, wyjaśnij: jaką ważną wiedzą chcesz się podzielić?
  2. Nazwij przedstawione doświadczenia, emocje i oceń czy mają pozytywny wpływ na człowieka?
  3. Które ze zdań, wersów (możesz zacytować) uważasz za najważniejsze i dlaczego?
  4. Napisz zdanie będące głównym przesłaniem całego wiersza. Przekształć je na slogan czy życiową maksymę, którą chętnie zapiszesz w swoim pamiętniku.
  5. Oceń, czy wiersz może się podobać? Uzasadnij stanowisko.
  6. Zobrazuj graficznie główną myśl za pomocą pracy plastycznej lub multimedialnej.
Budowa i gramatyka

Do czasów pojawienia się wiersza wolnego, utwory liryczne miały budowę regularną, rytmikę i rymy jak współczesne piosenki pop, rap, reggae i in. Nic w tym dziwnego, poezja pochodzi od pieśni i śpiewania.

  1. Określ gatunek liryki i wiersza.
  2. Zbadaj nastrój kolejnych części i całego dzieła.
  3. Wypisz pierwszy, trzeci, piąty wyraz z wiersza i określ, jakie to części mowy?
  4. Wypisz z wiersza pięć kolejnych orzeczeń czasownikowych i/lub złożonych. Z każdym ułóż po jednym zdaniu.

Budowa wiersza

Poeta użył wiersza sylabicznego złożonego z 9. strof. W każdej są 2 wersy napisane 8-zgłoskowcem z rymami żeńskimi sąsiednimi.

Środki stylistyczne

Wiersz jest wyliczeniem 16. rzeczy i miejsc, a także osób, gdzie potencjalnie mogą znajdować się okulary właściciela.

Do przemyślenia

OkularyCzy pan Hilary kogoś nam przypomina? Owszem, każdy z nas był lub będzie w stresującej sytuacji, kiedy bardzo się śpieszymy. Już mamy wychodzić na zajęcia lub do miasta, gdy przypominamy sobie, że czegoś nie wzięliśmy. Biegamy, szukamy i denerwujemy się, gdy okazuje się nagle, że już to spakowaliśmy i stoi przy drzwiach lub jest w kieszeni. Dlatego wiersz Tuwima tak bardzo zalega w pamięci a Hilary i jego okulary pamiętamy nie tylko jako wiersz, ale i przestrogę typu: „Jeśli czegoś szukasz, zacznij od miejsc najbardziej oczywistych”. Mamy też w języku polskim powiedzenie: „Pod latarnią najciemniej”. Latarnie oświetlają określoną przestrzeń wokół siebie, gdy poza nią jest noc, ciemność. A tam może czaić się zło. Często jednak zło w ogóle nie czai się, czyli nie kryje, ale jest widziane w świetle latarni.

Życiowe inspiracje

Pan Hilary nie zauważył okularów na własnym nosie, ale państwo McCallister pozostawili w domu samego na święta Kevina (Kevin sam w domu, 1990)?

Czy to w ogóle możliwe, aby zapomnieć dziecka? Nie. Czasami dzieci same nie chcą być znalezione, bo nie chcą jechać do babci, kuzynów albo tam gdzieś nie ma wi-fi lub zasięgu. Kevin też nie bardzo rwał się do wyjazdu z rodzeństwem.

O ludziach jak Hilary czy McCallisterowie mówi się łagodnie, że są roztargnieni, zapominalscy, nieuważni a dosadniej: roztrzepani czy bezmyślni. Cecha ta może przysporzyć ludziom wielu problemów lub nieszczęść z wejściem na pasy na czerwonym świetle lub wjazd autem pod pociąg włącznie ;(

Zawsze trzeba mieć oczy dookoła głowy.

Czy wiersz Ci się podoba?
[ Razem: 0 Średnia: 0 ]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *